Konkurserna ökar i kommunikationsbranschen

Publicerad
2013-07-18
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Det är UC som har sammanställt antalet företagskonkurser i maj. Totalt ökade antalet med 7%. Värst drabbade är län som Västra Götaland och Södermanland, som hade en ökning på 188% medan konkurserna minskade med 11% i Stockholm. Mest illa ute är företag som verkar inom information och kommunikation.

Näringslivet kännetecknas av blandade signaler just nu, och det gäller även konkursutveck-
lingen bland de svenska företagen.

Rolan-Sigbladh
Roland Sigbladh.

– Svensk ekonomi står sig väl ur ett internationellt perspektiv och tillväxten ökade något under det första kvartalet. Samtidigt avvaktar näringslivet med större investeringar och exportföretag-
en har det tufft på den svaga internationella marknaden, säger marknadschef Roland Sigbladh på UC (Upplysningscentralen) i ett pressmeddelande.

Totalt gick 688 företag i konkurs i maj, vilket kan jämföras med 641 samma månad förra året. Under perioden januari-maj gick 124 företag inom information och kommunikation i konkurs, vilket är en ökning på 33% jämfört med samma period förra året.

– Som väl är har vi inte haft några större antal konkurser i vår bransch, som kan räkna sig till kommunikationsbranschen, då vi i första hand säljer produktmedia.
– Vad vi kan se i profilbranschen är att förekomsten av uppköp av företag ökar och jag tror att vi kommer att få se fler uppköp och sammanslagningar i branschen under 2013 och 2014.