Från revolution till evolution – 3D hos Signcom

Publicerad
2013-06-04
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Så här stod det i en artikel vi läste; Funktionaliteten kommer att bli bättre. Det finns fortfarande ett motstånd i industrin om att ha 3D-skrivare som redskap för tillverkning av slutprodukter. Det kommer att förändras. Vi besöker Signcom i Bollebygd och 3D-nestorn Evald Ottossons ord sätter fart på våra tankar om framtiden.

Signcom-stor
Christian Magnusson, Katarina Andersson och Arne Brorsson.

Morgondagens högteknologi blomstrar i det idylliska lilla samhället Bollebygd, nästan mitt
emellan Borås och Göteborg.

– Från början kallades de prototyp-maskiner. På varje mässa presenterades tekniken som någon slags revolution. Sedan har det övergått till någon slags evolution, med maskiner och serviceindustri som fungerar stabilt, vilket har gjort att det idag är svårare för nykomlingar att slå sig in i branschen.
– En maskin som såldes för 1,4 miljoner kronor på 90-talet kan du få idag för ca 70 000 kr eller 5% av vad den då kostade, och då har den bättre egenskaper än de dyra 90-talsskrivarna.

– Fokus har förflyttats från produktion av prototyper i 3D till det vi är på väg in i nu, produktion av färdiga produkter i korta serier. 3D-tekniken har gjort att föreställningen av vad som räknas som masstillverkning har ökat till betydligt större serier.

Den som säger det här är Evald Ottosson, som är en av de kunnigaste personerna inom landets 3D-printing och sina synpunkter presenterar han i en intervju på nyhetssajten 3dp.se.
3dp.se är en nyhetssajt för allt som har att göra med additiv tillverkning, rapid prototyping och 3D-printning; utrustning, programvara, material, applikationer, tjänster, branschfrågor, innovationer och kundfall.
Här kan alla som arbetar med dessa tekniker, oavsett vilken bransch man tillhör, hitta de senaste nyheterna och de bästa fördjupningarna i ämnet 3D. Nyhetssajten drivs av förlaget AGI.

Signcom (1)

En teknik som fascinerar
Två av de ledande aktörerna på 3D; israeliska Objet och amerikanska Stratasys har numera fusionerats.

– 3D-skrivarna används för friformsframställning eller rapid prototyping, berättar Christian Magnusson, som är säljare för både UV- och storformatsskrivare samt print & cut och textilskrivare.

– 3D-skrivarna bygger modeller och prototyper genom att sk jetta eller spruta ut photopolymer i tunna lager som simultant härdas med UV-ljus.
– Stratasys 3D-printrar är unika då de kan göra utskrifter i hårda, mjuka och blandade akrylmaterial eller rena tvåkomponentsutskrifter i olika färg och shore-värde, allt i en och samma utskrift.

– Friformsframställning med en skrivare från Stratasys ger tåliga prototyper och modeller av hög kvalitet och precision, med fina ytor och detaljer samt bra hållfasthet, påpekar Christian Magnusson.

Inom den grafiska branschen har 3D-tekniken inte fått något genomslag än, men generellt växer 3D-marknaden med mer än 20% per år och den takten ser ut att eskalera. En bransch som ser fantastiska möjligheter i 3D är den dentala sektorn och Signcom deltar på flera dentalmässor som t ex Swedental och Scandefa.

– Det här är en jättemarknad och nu finns maskiner för både prototyper och riktig produktion i främst korta serier, förklarar Arne Brorsson, försäljningschef på Signcom.
– Stratasys Objetskrivare med polyjetteknik arbetar i flertalet olika material. Allt från rigida till mjuka material i olika färger, transparens och shore-a-värde till Connex-teknologin där man direkt i maskin kan blanda olika material. Utbudet av grundmaterial tillsammans med möjlig-
heten att blanda dessa ger användaren över 100 möjliga materialkombinationer att välja mellan.

Signcom (4)

Kompetens och kvalitet
Signcom är en ledande leverantör av maskiner, förbrukningsmaterial, programvaror och tjänster för allt inom skylt- och storbildsframställning samt gravyr, märkning, fräsning och 3D. Man erbjuder kanske marknadens bredaste sortiment inom de här områdena och anser sig ha en stark marknadsposition med högkvalitativa produkter från välkända leverantörer. I vad man kallar; Vårt Löfte, prioriterar man hög servicenivå, personal med stor teknisk kompetens och snabba leveranser.

Huvudkontoret är beläget i Bollebygd strax utanför Göteborg. Där finns sälj- och servicekontor, lager och administration. I Stockholm, närmare bestämt på Karlsbodavägen 39 i Bromma, har man ett sälj- och servicekontor.
Sedan 2006 finns man även representerade i Norge genom dotterbolaget Sign Communication Norway AS.
För snart fyra år sedan startades verksamhet upp även i Finland med sälj- och servicekontor samt lager. Sedan förra året bedriver Signcom också verksamhet i Danmark med säljare och tekniker på plats.

Från den 5 september 2008 är Signcom en del av Igepa Group GmbH, som är en av de största aktörerna i Europa inom det grafiska marknadssegmentet.

– Tack vare det här samarbete får vi tillgång till ett stort antal välkända varumärken inom framförallt skylt- och profilmarknaden, säger Jan Heinz, som är VD, grundare och delägare i Signcom.

Signcom (3)

En liten tillbakablick
Sign Communication Sweden AB förkortas i vardagen till Signcom och är resultatet av en fusion år 2006 mellan de två väletablerade företagen Jankar AB och H-Data AB. Fusionen och namn-
bytet ägde rum våren 2006.

Jankar AB grundades 1987 av Jan Heintz i Bollebygd. De första åren bestod produktsortimentet främst av förbrukningsmaterial för märkning och gravyr och 1994 levererades den första maskinutrustningen – en vinylskärare.
Maskinsortimentet växte med tiden till att innehålla även gravyrmaskiner, fräsmaskiner, laser-
maskiner, skärmaskiner och kortskrivare.

H-Data AB startades 1983 och arbetade framförallt med försäljning av ritningsplottrar och CAD- utrustning. Under 1990-talet kom verksamheten alltmer att förskjutas mot fyrfärgsteknik och man utvecklade ett stort kunnande runt både hård- och mjukvara.

– Vi arbetar ständigt med att se till att vår personal har stor teknisk kompetens och vi har också en teknikavdelning som erbjuder service och teknisk support på alla utrustningar vi levererat, berättar Jan Heinz.
– För att trygga produktionen är det många som tecknar avtal för support, underhåll och service hos oss.
– Vi har också en internetbaserad support där vi direkt på kundens bildskärm kan hjälpa till med problemlösningar. Med alla nya maskiner som Signcom installerat, ingår kostnadsfri support i 6 månader.

Bredden utjämnar
Runt kaffebordet berättar Arne Brorsson, Christian Magnusson och Katarina Andersson, som arbetar med marknadskommunikation och information, att Signcom givetvis känt av den ekonomiska oron ute i världen och den sega lågkonjunkturen. Fast totalt sett har det jämnat ut sig genom att när ett segment gått sämre, har någon annan del i företaget gått desto bättre.

– Vi har en trygghet och potential i bredden, menar Christian Magnusson.
– Med ett sortiment från stora industrifräsen till lilla vinylskäraren, från printrar i alla storlekar och valörer till 3D.

– Fördelningen mellan materialsidan och maskinsidan är ungefär 50/50 med viss förskjutning åt materialsidan, fyller Arne Brorsson i med.

Det råder dock en stor konkurrens, främst på maskinsidan, vilket man kommer att möta med en rad Mimaki-nyheter. Latexskrivarna är redan etablerade och nu kommer skrivare för både solvent- och UV-bläck. Dessutom kommer en stor flatbädds UV-skrivare på 2×3 meter med en produktionskapacitet på 45-60 kvm/timma.
Mimaki har precis nyligen lanserat världens snabbaste transferskrivare i TS500, som klarar upp till 150 kvm/timma.

Materialsidan är en del av sortimentet som ökar kraftigt och som man kommer att satsa hårdare på, men det är också här som konkurrensen är hårdast. En kostnadsfaktor som också har ökat enormt är frakterna och inte minst i Norge, även om Signcom lyckats förhandla till sig ett bra avtal där.

Signcom (2)

Nya efterlängtade lokalytor
Under förra året hade Signcom en omsättning på drygt 100 miljoner kronor och drygt 40-talet anställda.

– Vi finns på en mogen marknad med många aktörer och tuff konkurrens, men vi har en hanter-
bar situation och är nöjda med att vi kan uppvisa bra täckningsbidrag från verksamheten, säger Arne Brorsson.

Det är många år som man funnits i lokalerna på Hembygdsvägen 5 i Bollebygd och man har också börjat växa ur dem. Nu kommer man att få överta lokalerna från ett par av grannarna i industrifastigheten.

– Totalt kommer vi att få ett lokaltillskott på 7-800 kvm, vilket betyder att vi kan få en större demo-hall och visa upp än mer av vårt produktsortiment.
– Idag är det mycket vi inte kan visa på grund av lokalbrist.

Att synas utåt
Hemsidan är mycket av företagets ansikte utåt och här har Signcom fått en helt ny hemsida, som är överskådlig, lättnavigerad och som även rymmer en webbshop.

– Den nya hemsidan är också integrerad med vårt affärssystem, vilket sparar en hel del resurser åt oss, förklarar Katarina Andersson.

Det är två mässor som Signcom alltid ställt upp på och det är Sign Scandinavia och PRomotion Expo. Inför hösten har man beslutat att ställa ut på Promotionmässan på Kistamässan. Sedan har man också siktet inställt på Fespa i London nu i juni och där ligger fokus mycket på Fespa Textile och den allt mer expanderande textiltryckmarknaden.

– Vi ser att det blir allt dyrare att producera i Sydostasien, att många börjar plocka hem sin produktion, säger Christian Magnusson.
– Det öppnar för fler printjobb på hemmaplan, vilket vi tycker är riktigt trevligt.

Carwrapping i fartfylld miljö
Carwrapping är något som haft en explosionsartad utveckling under de senaste åren och här har Signcom varit med länge med ett Orafol-sortiment.

– Här har vi också ett fantastiskt samarbete med Igepa och våra kurser i carwrapping är mycket uppskattade, berättar Katarina Andersson.
– Det kan ju också till viss del bero på att vi lägger kurserna i en miljö som inspirerar och attraherar; Anderstorps Motorbana.

Tyska taxiföretag har länge arbetat med att helfoliera sina gula taxibilar. Det finns flera skäl till det; dels profilerar man de gula taxibilarna, som syns tydligt, dels höjer man andrahandsvärdet genom att bevara originallacken intakt och dels minskar man stopptiderna vid karosskador då det går enormt mycket snabbare att foliera en skadad bilplåt än att lacka om den.

Vatten som skär
Ytterligare ett område som Signcom börjat muta in är fräsning och skärning med vattenjet, där man representerar främst MultiCam. Signcom har ett brett sortiment från mindre, mer allsidiga maskiner till utrustning passande större aktörer på den industriella marknaden; alla med en hög kostnadseffektivitet.

Det som onekligen fascinerar hos Signcom är bredden i produktportföljen och bredden och den högteknologiska nivån på många produktavsnitt. Det blev en intressant överraskning, som gav anledning till eftertanke.
Låt Dig inte luras av en helylleadress med allmogeklang. Hembygdsvägen 5 är ingen liten bygdegård, utan ett riktigt teknikcenter av hög dignitet.

Text/foto; Lars Knapasjö