QR-koder ger möjligheter för företagen

Publicerad
2013-05-31
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Det sägs att QR, Quick Response inte fått något bredare genomslag men så snart man börjar tänka på QR-koderna ser man dem överallt. Som nyligen, då det vinnande designförslaget till Sveriges nya sedlar presenterades. Det låg en QR-kod rakt över hårsvallet på femhundringens Birgit Nilsson. Om den finns kvar när de nya sedlarna börjar användas år 2015 återstår att se.

– Jag gjorde en QR-lösning till Musikhjälpen i P3, då jag kodade ett förskrivet SMS. När man scannade koden öppnades SMS-funktionen med mitt SMS i telefonerna, och man behövde bara trycka på Skicka för att skänka 100 kronor, berättar Stefan Nilsson.

Han driver bloggen QR Sverige där man bland annat kunnat läsa hur hundägare kan fästa en QR-kod runt halsbandet, med husses eller mattes kontaktuppgifter lagrade, i fall hunden skulle springa bort.

QR-koder på visitkort
– Många låter trycka QR-koderna på sina visitkort. Scannas de laddas alla kontaktuppgifter hem via webbapplikationer och man får automatiskt all kontaktinformation i mobilen, säger Staffan Nilsson.

Han trodde QR-kodernas stora genombrott skulle ha kommit för flera år sedan.

– I Japan, där de haft mobiltelefoner länge, ligger de långt framme. Där har de mycket rabattkuponger i tunnelbanan. Man scannar en kod och får en rabatt som man kan visa upp i butiken.

Det ger en direkt fördel för kunden som Staffan Nilsson efterlyser i högre utsträckning.

– I Sverige, liksom i stora delar av världen, har man varit dåliga på att presentera en riktigt bra lösning där kunden vinner direkt på engagemanget.

QR-koder som skapar delaktighet
– Det viktiga för företagen är att skapa känslan av delaktighet hos kunderna. Branscher med teknikintresserade kunder har redan apparna som behövs för att scanna av koderna. Men kan man få igång ett bra rabattsystem är jag säker på att fler laddar hem apparna, scannar koder och handlar av företagen som använder dem. Det gäller klädföretag, livsmedelsbutiker och många fler, säger Staffan Nilsson som menar att det finns mycket arbete kvar att göra.

Vi måste också bli bättre på att mäta QR-kodernas effekt: hur många scannade, vad gjorde de sedan, gick de vidare till hemsidan? En del QR-generatorer, bland annat Google analytics, har den typen av statistiska möjligheter.

QR-koder ger möjligheter för företagen

FAKTA

Vad är en QR-kod?
QR står för ”Quick Response”. Tekniken är snart tjugo år gammal och utvecklades av Toyotas dotterbolag Denso, för att hålla koll på bilarna under tillverkningsprocessen. De är designade för att kunna läsas av och tolkas snabbt.

QR-koder är, till skillnad från vanliga streckkoder, tvådimensionella och kan därmed innehålla mycket mer information än de gamla systemen. I och med de senaste årens utveckling för mobiltelefoner har stora möjligheter öppnats inom marknadsföring mot konsumenter och företag.

Vad ryms i en QR-kod?
Det vanligaste är att en QR-kod innehåller en webbadress (URL), och när användaren scannar in denna laddas en webbsida upp i mobiltelefonen. Webbsidan kan till exempel vara en kam-
panjsida som innehåller ytterligare information om erbjudandet som finns i tidningsannonsen kombinerat med rabattkoder och anmälningsformulär.

Hur scannas QR-koden?
Det vanliga sättet att scanna in en QR-kod är att använda kameran i en smartphone, som en iPhone eller en Android-baserad telefon. Det finns många bra gratis-appar att ladda ner för båda systemen. Prova till exempel QR-Reader från Tap Media för iPhone eller QR Droid av DroidLa för Android.