Entrémattan var bara början

Publicerad
2013-05-23
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Somliga verkar vara födda till entreprenörer. De tar tillfällen som uppstår för att skapa affärer och de drar sig inte för att jobba, nästan hur mycket som helst. Robert Sundblom verkar vara en sådan entreprenörstyp och för honom var entrémattan bara början.

Året var 1989 och Robert Sundblom var en ung, energisk 22-åring, som arbetade skift på Stora AB, som är världens äldsta ännu verksamma aktiebolag med dokumentation från år 1288. År 1998 gick man samman med det finska företaget Enso och bildade det som idag är skogsindu-
strikoncernen Stora Enso.

Entremattan var bara början (5)
Robert Sundblom, Monica Engström, Agneta Berger och Rickard Sundblom.

Varvade turer
Tillsammans med en släkting började han fundera på om man inte skulle kunna tvätta entré-
mattor åt företag för att tjäna en slant extra. Det hela utvecklades till att man före och efter sina respektive skift åkte runt och hämtade smutsiga mattor och lämnade tillbaka rena, fina mattor. Aktiebolaget Entrémattan i Avesta AB bildades innan året 1989 var till ända.

Verksamheten gick bra och tjänsten uppskattades av företagen, men fortfarande var inte omfattningen sådan att man kunde lämna sina skiftjobb. Därför började man också hyra ut mattor med tvättservice.
Med tiden undrade en del företag, om Robert Sundblom inte också kunde tvätta arbetskläder och nu började företaget Entrémattan expandera i det lilla.

Öppnade butik
Nästa steg i sin kundanpassning var att ställa upp för företag som efterfrågade nya arbets-
kläder. Ett samarbete med Blåkläder inleddes. Det var ett företag som hade startats redan år 1937; då som GEFA AB i Tranemo. Deras produktion bestod till en början enbart av arbets-
kläder. Under andra världskriget prioriterades produktion till det svenska försvaret samt till föregångarna till de nuvarande landstingen. I syfte att renodla verksamheten bildades 1959 dotterbolaget Gustonbolaget, som senare bytte namn till AB Blåkläder.

– Nu började det bli dags och år 2002 tog vi steget fullt ut och öppnade en butik fullmatad med skyddskläder för alla yrkeskategorier samt skyddsmaterial som handskar, hjälmar, hörselskydd mm, berättar Robert Sundblom.

Idag sysselsätter Entrémattan sex personer och har en omsättning på ca 16,5 miljoner kronor. Den nuvarande butiken på Prästgatan i södra Avesta är på drygt 570 kvm och här har man funnits i 7-8 års tid. Man har långtgående planer på nya, större lokaler, men frågan är om man ska bygga i egen regi eller hyra.

 Entremattan var bara början (2)   Entremattan var bara början (3)

Nöjd Gosh-medlem
Verksamheten har blivit en totalleverantör av alla förekommande skydd för de flesta yrkes-
grupper samt har ett brett sortiment för friluftsliv, jakt och fiske. Avdelningen för presentreklam och give-aways har vuxit avsevärt de senaste åren. Så namnet Entrémattan är i vissa fall lite vilseledande, men dock ett väl inarbetat namn och varumärke.

– Vi är medlemmar i Gosh sedan drygt två år och trivs väldigt bra med det, säger Robert Sundblom.
– Det ger oss många fördelar genom förmånliga leverantörsavtal och inte minst ett värdefullt utbyte av kunskap och erfarenheter med andra kollegor i branschen. Nu senast kunde vi också umgås vid en fantastisk middag på Sturecompagniet i Stockholm.

– Dessutom är Gosh-mässorna något som gör oss kommersiellt alerta och skapar nya affärstillfällen, menar Robert Sundblom.

Och mattorna; vart tog de vägen? De finns kvar, för nu både säljer man och hyr ut mattor för olika ändamål; entrén, skydd mot hårda betonggolv, skarpmattor mm. Det är mattor både med och utan logotype eller en speciell design.

– För några år sedan effektuerade vi en beställning från Rickardsson Racing på en stor matta; ca 1,5 x 3,0 meter med bild på hela teamet, berättar Robert Sundblom.
– Den blev faktiskt riktigt, riktigt fin.

Som av en händelse hänger en oljemålning på väggen bakom kassadisken, som föreställer en speedwayförare som sladdar i en kurva i samband med SM Racing 2000. Tavlan är målad av Roberts mamma som också var konstnär och specialiserade sig på tidsaktuella lokala motiv.

– Själv är jag inte speciellt motorintresserad och saknar den där konstnärliga talangen, men skogen, jakten, hundarna och fisket sitter djupt rotat i mig, förklarar Robert Sundblom.

Breddar utbudet
Mattverksamheten svarar för ungefär 20% av omsättning. Försäljningen täcker hela Sverige, medan bytesservicen inskränker sig till ett område från Falutrakten i norr till Örebro och Eskilstuna i söder. Det är framförallt Sören Jakobsson som sköter den delen i företaget.
Bland mattkunderna finns bl a den landstäckande optikerkedja; Klarsynt och restaurang-
gruppen Harry´s.

När det gäller det övriga sortimentet från arbetskläder, skyddsutrustning, fritid, jakt, fisk till profil- och presentreklamartiklar så är kunderna både företag, kommuner och landsting, men andelen privatpersoner växer hela tiden.

– Vi förädlar kanske mindre än hälften av produkterna, men den delen ökar stadigt. För framtiden kommer vi att satsa på att bli bättre på presentreklam och give-aways på både den textila och den hårda sidan.
– Merparten av tryck, brodyr mm köper vi in från lokala underleverantörer, men vi gör också en del transfertryck i butiken.

Gosh har även två egna varumärken inom textil och workwear; Greenstripe och Xelont. Där Greenstripe består av ett sortiment av arbetshandskar och sockor av bra kvalitet. Modellerna har olika funktioner och är anpassade till olika typer av arbetsförhållanden. Xelont består av ett funktionellt underställ och en T-shirtmodell.

IMG_4195

Belönad framgång
Miljöfrågorna ligger nära Robert Sundblom både som företagare och privatperson. Robert Sundblom betonar vikten av att man har en välutbildad personal och moderna arbetsmetoder. Man ska leverera sina produkter och tjänster i rätt tidpunkt, rätt antal och rätt kvalitet, så att kundernas krav, behov och förväntan uppfylls. Genom information och utbildning ska medarbetarna ha ett väl utvecklat miljömedvetande.

Robert Sundblom har också flera gånger uppmärksammats för sitt entreprenörskap. Han blev utsedd till Årets Företagare 2009 och Entrémattan utsågs samma år till Super Företag av tidningen Veckans Affärer samt även tilldelats ett VVV eller trippel-V av Valuation Företagsvärderingar år 2009. Dessutom har man belönats med en AAA-certifiering för sin goda ekonomi.

– Vi hjälper kunderna till rätt val och vi följer upp att de är nöjda med sitt köp, att allt fungerar som de förväntade sig, berättar Robert Sundblom.
– Vår webbutik innehåller ett bassortiment, men fungerar framför allt som en magnet till butiken och jag menar, att det personliga mötet är otroligt viktigt.

Rätt kompetens
Monica Engström är Roberts sambo och tillsammans har de två barn; Isak 14 år och Ida 17 år. För Isak är det stora intresset jakt, medan Ida prioriterar sina fina hästar. Monica arbetar som butikssäljare och sköter administrationen med bokföring, löner mm.
Bland medarbetarna finns också Roberts lillebror Rickard, som är både ute- och innesäljare samt avlastar Sören med mattbytena. Här finns också Petra Eriksson, som får ta hand om det mesta av transfertrycken.
Sedan har vi Agneta Berger, som har en gedigen bakgrund i den grafiska branschen och som hjälper kunder med logotyper, design och layout.

– Rätt personal med rätt kunskap och social kompetens är det viktigaste för företaget och det gäller framför allt om vi ska utvidga med nya lokaler och kanske etablera oss på ytterligare en ort.

– Avesta har som många andra kommuner norr om Dalälven sett ett minskande befolknings-
antal och en hel del jobb har försvunnit, men det är en kommun med bra företagsklimat och med rätt inställning, poängterar Robert Sundblom. Vid senaste årsskiftet hade vi 21 467 invånare, men kommunens stora utvecklingsprojekt; Avesta 2020, tar sikte på att vi ska vara
25 000 invånare när vi går in i år 2020.

 Entremattan var bara början (1)

Ett himla hundliv
Familjen Sundblom-Engström bor idylliskt på en skogsgård utanför Krylbo, som är den gamla berömda järnvägsknuten. Här har man 5 500 hektar mark att jaga på och träna hundar. Det är här man driver Seareeds Kennel.

– Vårt intresse är hundar och jakt. Därför blev urvalet av ras inte speciellt svårt. Vi satsade på två säkra kort; drever, som är en drivande hund som jagar hare, rådjur, räv och även hjort.
– Och så labrador, som är den klart bästa apportören enligt min mening, säger Monica Engström.

– Fast hundarna får inte bara vara ett verktyg för jakten utan även friska och trevliga familjehundar. Jaktlust, hårdhet, mjukhet och mentalitet, allt måste vara där i rätta proportioner, menar Monica Engström.

När jag frågade om företaget gör några event för sina kunder, fick jag klart för mig att i de här trakterna indelas året i tiden före respektive efter älgjakten. För så är det att varje år efter älgjakten, som här uppe börjar första måndagen i september, så bjuder Entrémattan in till Öppet Hus. Det betyder enligt vår gängse gregorianska kalender någon gång i oktober.
Tänk så mycket man missar, bara för att man är skotträdd.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Martin Eriksson