Med flaggan i topp

Publicerad
2013-04-02
Skribent
Josefin Nässlander

Nästa år firar man 50-årsjubileum, men det kanske ska ses i ljuset av att orten man alltid funnits på har anor från tidigt 1300-tal och i mitten på 1500-talet fanns här inte mindre än 6 gårdar. Sydsvensk Form Reklam AB håller fanan högt, även om den är i bordsform. Någon flyttning från Pumpvägen i skånska Höör lär det inte bli av på ett bra tag.

Hugo Wachtmeister - Sydsvensk Form Reklam

Hugo Wachtmeister.

Det var sommaren 2007, som Hugo Wachtmeister köpte Sydsvensk Form Reklam AB. Den tidigare ägaren hade haft företaget i drygt 12 år, men det bildades redan år 1964. Det är ett företag som är väldigt lokalt förankrat och där personalomsättningen är låg. Samma medarbe-
tare som fanns på företaget när Hugo köpte det är kvar än idag och det borgar för kontinuitet och kvalitet.

– Vi har väldigt kunnig personal och det är viktigt, säger Hugo Wachtmeister.
– För även om vi är klart nischade i vår produktion, så är den komplicerad och kräver särskilda kunskaper och erfarenheter för att hålla den kvalitet som blivit vårt signum.

– Vi lever under ständig prispress. För att möta konkurrensen från främst Asien, har vi sänkt snittiderna för leveranser från fyra veckor till under två.
– I extremfallet sker leverans samma dag eller dagen efter. Vi syr allting själva i vår sysal där det jobbar upp till fem yrkesskickliga sömmerskor beroende på säsong.

Först var det framförallt tillverkning av klubbvimplar som senare ledde till produktion av bordsstandar och båtvimplar. Sedan började företaget tillverka fler modeller av bordsflaggor.
Nya produkter som tillkommit de sista åren är strandflaggor, digitaltryckta flaggor, vepor och diverse mer speciella produkter som mässdukar, talarstolbanér och hjälmöverdrag mm.

– Till promotionåterförsäljarna tar vi fram special produkter inom textil med tryck och en del specialkonfektion. Det har varit alltifrån överdrag för vinflaskor till inbjudningskort, allt av textil.

Sydsvensk Form Reklam
Feride Rama.

Viktigt med egen produktion
Senaste åren har screentrycket ersatts mer och mer med digitaltryck. Dock används screen-
tryck fortfarande till vissa produkter som antingen blir snyggare att titta på eller rationellare att producera med screentryck.
En annan sak som ändrats markant under de senaste åren är leveranstiden, för fem år sedan var den genomsnittliga leveranstiden fyra veckor medan den idag är under två veckor. Vissa produkter som exempelvis strandflaggor ska oftast vara framme hos kunden inom en vecka.

– Snabba leveranser, hög kvalitet, egen sömnad, miljöanpassade produkter och exceptionellt hög servicegrad talar för att allt fler väljer svensk tillverkning, förklarar Hugo Wachtmeister.

Försäljningen sker via återförsäljare, dels återförsäljare av promotionprodukter, men även av mer nischade återförsäljare av just flaggor.
Idag består företaget av sex medarbetare och har en omsättning på drygt 6 miljoner kronor.
De senaste åren har det generellt varit lite tuffare med lågkonjunkturer, finanskriser och en hårdare konkurrens från utlandet. Trots det har Sydsvensk Form Reklam stått stabilt i stormen.

– Tack vare rätt kompetens, attraktiva priser och en modern maskinpark är vi numera de skandinaviska återförsäljarnas bästa val vid köp av flaggor, poängterar Hugo Wachtmeister.
– Vi ser inte längre låglöneländer som ett allvarligt hot då vi numera är extremt kostnads-
effektiva och serviceinriktade.

Det finns över 20 olika tygkvalitéer för inomhus- eller utomhusbruk. Bordsprodukterna är mest krävande att tillverka. De måste ha en perfekt och exakt färgnyans. Sömnaden ställer också helt andra krav på noggrannhet och precision än vad som krävs för en flagga som ska hänga tio meter över marken. Tack var egen tillverkning klarar man det på Sydsvensk Form Reklam.

Sydsvensk Form Reklam
Annelie Thörkrantz.

Trygg kundbas
Tidsbesparing i administrationen kring inköpet, leveranstiden, leveranssäkerheten och den höga kvaliteten är bara några orsaker till att en bred bas av återförsäljare väljer Sydsvensk Form.
Föreningar och företag är sedan starten 1964 och fortfarande basen i återförsäljarnas kund-
stock. Idag finns företagets produkter i Norden, Tyskland, Schweiz, Österrike och Holland.

– Sedan dess har vi breddat sortimentet från vimplar och standar till att även omfatta stora strandflaggor, utomhusflaggor, vepor och banderoller för företag. Detta har lyft omsättningen.

Sydsvensk Form Reklam är också unik på så sätt att man inte har någon försäljningsorgani-
sation. Det handlar bara om tillverkning och då om tillverkning hemma i Höör. Det är här man kan se lastbilarna som levererar stora tygrullar, som sedan ska både klippas, sys, tryckas och pressas.
I dagsläget säljer man enbart via återförsäljare inom promotion, presentreklam, flaggbranschen och idrotten. Dessutom deltar man på PRomotion EXPO-mässan

En företagssam entreprenör
Att träffa Hugo Wachtmeister är att träffa en ung engagerad och företagssam entreprenör, bara 34 år gammal och med visioner, men samtidigt realistiska mål för vad han vill åstadkom-
ma. Han är född i Kristianstad, men har under uppväxten haft förmånen att få bo på många olika platser både inom och utom landet. Nu pendlar han mellan bostaden i Malmö och fabriken i Höör, ungefär en timma med tåg eller bil i vardera riktningen.

– Under fyra år, innan jag köpte Sydsvensk Form Reklam, arbetade jag på SE-banken med aktielån, berättar Hugo Wachtmeister.
– Det var också under den här tiden som jag blev allt mer övertygad om att jag vill vara egen-
företagare, bygga och utveckla en egen verksamhet.

Trots tuffa år ser han ljust på framtiden och upplever en stark positiv utveckling av affärerna. Ändå handlar det om ett nischat produktsortiment, egen tillverkning och ingen trading och kanske lite udda i branschen. Det gör det också spännande att fundera lite förutsättningslöst och söka de kreativa och innovativa svaren på frågorna; var, vad och när, hur? Här kan det oanade bli en framtida verklighet.

Sydsvensk Form Reklam
Lilly Bohlin.