Under januari-december förra året, minskade klädförsäljningen med 2,1%, medan skoförsäljningen ökade med 1,4%, enligt Svensk Handel Stil.
År 2012 avslutades mycket starkt för skohandeln. Sverige snötäcktes tidigt i månaden och kunderna rusade till skobutikerna för att köpa vinterskor och stövlar. I december ökade sko-
handeln med 13,4% jämfört med samma månad 2011. För helåret blev ökningen alltså 1,4%.
Klädhandeln var dock svag i december. Försäljningen av kläder i fackhandeln minskade med 3,7% jämfört med samma månad förra året. Totalt för 2012 har modehandeln tappat 2,1% i försäljning, jämfört med föregående år.
Maria Sandow.
– Intresset för kläder och mode är fortsatt starkt, men i motsats till skohandeln har antalet försäljningsställen i klädhandeln ökat stadigt sedan 2002. Samtidigt har e-handel och second-hand ökat och kronan stärkts, vilket gynnar shopping på utlandsresor.
– Konkurrensen är stentuff och handeln måste attrahera kunder med annat än reor. Jag tror vi kommer att få se exempel på en hel del nytänkande under 2013, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel stil, i ett pressmeddelande.