Ny promotionmässa på Kistamässan

Publicerad
2012-12-19
Skribent
Josefin Nässlander

Promotionsmässan kommer att arrangeras två gånger årligen i samarbete med SBPR (Svensk Branschförening Profil och Reklam) och Artexis Nordic på Kistamässan, med start i augusti 2013.

– Vi har lyssnat till branschen och våra medlemmar, som vill ha en Promotionsmässa i Sveriges viktigaste handels‐ och marknadsplats Stockholm, säger Kjell Harbom, styrelseordförande i SBPR.

Att det blev Kistamässan föll sig naturligt, när man studerat infrastrukturen kring Kista. Till- och frånfart med E4:an (motorväg) utanför husknuten, gott om parkeringar för både utställare och besökare. Pendeltåg direkt från Arlanda (15 min), från Centralen (7 min).

– Kistamässan är en modern mässanläggning med alla de faciliteter vi kan tänkas behöva.

– När branschen arrangerar Promotionmässan på Kistamässan äger vi mässan och kan därmed styra mässan efter branschens önskemål.
– Den kommer bl a att ligga samma vecka som Formex varje gång, vilket gör att man som besökare kan besöka båda dessa mässor i samma stad, samma vecka.

– Även utställare som dubblerar kan göra det, utan allt för långa transporter. Vi lägger vår mässa tis-ons-torsdag, Formex ligger tors-fre-lör-söndag, så det blir torsdagen, som blir länken mellan dessa mässor.

– Vi tror även att besökarantalet kan bli stort, över 40% av alla profilföretag ligger i Stockholm/Mälardalen, kommunikationerna med norra och södra Sverige är också mycket goda.

Projektgruppen som gör arbetet med att få till mässan består av mycket kompetenta människor från Kista-
mässan. I spetsen för gruppen står en projektledare med en administrativt ansvarig, kreativt ansvarig, media-
kontaktansvarig och två säljare. Alla är mycket rutinerade människor.

Denna projektgrupp styrs av en ledningsgrupp, som består av två personer från Kistamässan (projektledaren och mässansvarig) samt fem personer från branschen (undertecknad plus två från åf-ledet och två från leverantörsledet).

– I ledningsgruppen har vi majoritet, vilket känns bra. Allt detta hade vi aldrig fått till, om jag inte fått så klara och tydliga signaler från er medlemmar, om vad ni vill få ut av en mässa.
– Branschen vill ha en mässa, som förnyas, utvecklas och vitaliseras i en ständigt pågående process. Vilket blev uppdraget till mig att lösa. Jag ser fram mot att få förvalta denna process.

Av de fem olika alternativ vi ställts inför, så har det aldrig varit någon tvekan om att det var Kista-alternativet branschen ville ha.

Första steget är taget på en lång resa vi har framför oss, som jag ser fram emot mycket. Vi är väl förberedda, det är rutinerade människor vi ska samarbeta med och vi alla är rutinerade utställare och mässbesökare.
Jag ser fram mot branschens första egna mässa i augusti (vecka 33) 2013.

Kjell Harbom

Kjell Harbom
ordförande SBPR

Fakta om Artexis
Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20‐tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser ‐ Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvm.
Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvm och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor.