Unga talanger i förpackningsdesign

Publicerad
2012-11-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Det var dags igen för PIDA – Packaging Impact Design Award – den prestigefyllda tävlingen i förpacknings-
design som årligen arrangeras av Korsnäs. I början av oktober samlades branschen på Fotografiska Museet
i Stockholm för seminarium och prisutdelning.

PidaLogo

Den här gången är PIDA lite extra spännande, eftersom det sker i nära samarbete med The Absolut Company, som har varit med om att skriva uppdragsbeskrivningen för årets tävling. Temat för PIDA 2012 var; Anything but square, alltså en utmaning av en förpacknings konventionella former.

Studenter från tre högre utbildningar tävlade: Nackademin och Broby Grafiska som deltagit varje år samt Mittuniversitetet, som återvänt till tävlingen efter ett par års frånvaro. Trettio bidrag hade kvalificerat sig. PIDA arrangeras även i Frankrike och Tyskland. Totalt deltar upp till 200 blivande förpackningsdesigners i tävlingen varje år.

I seminarieprogrammet märktes bl a Eric Näf och Lars Wallentin. Eric Näf är Director Packaging Development på The Absolut Company och därmed delaktig i den globala framgången för Absolut Vodka. Lars Wallentin har en hel karriär bakom sig som chef för förpackningsdesign inom Nestlé och som konsult till andra stora aktörer i livsmedelsbranschen.

Ett komplext specialistområde
PIDA har utvecklats till att bli en angelägenhet för hela branschen. Eventet har blivit en mötesplats för tillverk-
are, branschpress, slutkunder och etablerade designers. Studenterna får tillfälle att möta blivande arbets-
givare och erfarna förpackningsdesigners.

– Förpackningsdesign är ett komplext specialistområde”, säger Agneta Rognli från Korsnäs. Kraven är många. En förpackning ska vara funktionell, användarvänlig, säljande, informativ, klimatsmart och rationell.

– Korsnäs är mer än en tillverkare av förpackningsmaterial. Vi är dessutom en kunskapsresurs för kunder och designers som vill förbättra sina förpackningar och processer. Därför är det viktigt för oss att ligga i framkant och driva utvecklingsarbete tillsammans med unga, duktiga designers.
– Kartong är också en spännande och ibland svår utmaning för förpackningsdesigners, och där bidrar vi med både utbildning och konsultation för att öka kunskapen vad gäller materialet, avslutar Agneta Rognli.

I juryn för PIDA Sweden 2012 ingick Bo Wallteg, tidningen Nordemballage; Lena Dahlberg, Korsnäs; André Hindersson, Designkontoret Silver; Sandra Planeta, Planeta Design; Eric Näf, The Absolut Company; Richard Odén, Korsnäs; Ian Lloyd, Oriflame; och Conni Dreyer, Dreyer Kliché.