Smarta skyltproffs tänker längre

Publicerad
2012-11-28
Skribent
Redaktionen

Inom branschen för breda printmaterial och skyltar finns en förståelig tendens att fokusera på investeringar och innovation inom printteknik. Produktiviteten och kvaliteten på det tryckta materialet är verkligen en viktig faktor för att verksamheten ska vara framgångsrik.
Det menar Leon Watson, koncernchef för försäljning och marknadsföring – hårdvara på Spandex i sin artikel.

Dagens utbud av breda och superbreda printar samt flatbäddprintar är mycket stort och kan upplevas som förvirrande. Tekniken har förbättrats markant under de senaste åren och kvaliteten och prestandan ligger i
snitt mycket högt. Det är inte bara svårare för skyltindustrin att välja rätt maskinvara. Det är dessutom svårt för många företagare att förstå hur de kan förbättra och differentiera sin verksamhet på ett meningsfullt sätt.

Leon Watson
Leon Watson

Inte stirra sig blind
Det kan vara en god början att vidga vyerna och inte bara stirra sig blind på printern. Andra aspekter av arbets-
flödet kan spela minst lika stor roll när det gäller produktivitet och lönsamhet. Kraftfulla RIP-processorer eller verktyg för automatiserade arbetsflöden kan till exempel höja effektiviteten på processen och materialet samt förkorta produktionstiden och optimera tryckningen och tillskärningen.
Färghanteringsprogram kan göra hela skillnaden mellan en intetsägande affisch och en enastående, färg-
sprakande grafik. Förmågan att kunna använda exakt samma färger mellan olika jobb för samma kund kan dessutom vara mycket viktig när det gäller att få och behålla beställningar för stora varumärken.

Programlådan med det oskyldiga utseendet döljer en stor potential och kan användas till att optimera din verksamhet. Med det i åtanke kan ett företag med heltäckande lösningar, som exempelvis Spandex, integrera programvara och maskinvara istället för att bara sälja en printer, vilket gör dem till en ovärderlig partner när användaren vill utnyttja den här möjligheten.

Tänka längre
När printprocessen har optimerats måste tjänsteleverantören påminna sig om att kunden inte köper en utskrift utan en lösning på en marknadsföringsutmaning för varumärket. Genom att tänka längre än bläcket på den färdiga produkten räcker kan skyltmakaren öka produktens estetik eller praktiska värde. Om förändringen görs på rätt sätt, kan resultatet inbringa ett högre pris med bättre marginaler och en nöjd kund som gärna kommer tillbaka.

Laminering förändrar inte bara den tryckta grafiken till ett marknadsföringsverktyg med stor genomslagskraft, utan ger även ett slitstarkt skydd mot miljöpåverkan som UV-strålar, slitage och kemikalier som kan få bilden att blekna eller förstöras.
Med laminering blir kontrasterna skarpare och färgerna klarare. Den relativt rättframma sekundära processen kan hjälpa tryckaren att erbjuda enastående och slitstarka produkter som överträffar kundens förväntningar.

Minst lika viktig
Många underskattar tyvärr lamineringsprocessen och ser det som ett irritationsmoment snarare än en vinst-
möjlighet. Efterbehandlingsinvesteringar prioriteras i allmänhet inte i lika stor utsträckning som nya printrar och många trycktjänstleverantörer anser sig inte kunna rättfärdiga stora utgifter för något som anses vara en mindre viktig maskinvara.
Efterbehandlingsenheter kan dock vara minst lika viktiga verktyg för en lönsam och helt integrerad verksamhet. Det finns ingen som ifrågasätter vikten av driftseffektivitet eller av att undvika flaskhalsar i arbetsflödet. Det är alltid en prioritet.

Om man däremot outsoursar efterbehandlingen innebär det ett avbrott i processen som kostar kunden tid och tryckaren förlorar i kontroll och vinstmarginal. Genom att utföra efterbehandlingen själv går jobbet fortare och man har full kontroll över kvaliteten och leveransen, vilket ger en bättre vinst för hela tjänstepaketet.

Fullständiga lösningar
Tillverkaren måste börja se efterbehandlingen som en marknadsföringsmöjlighet som kan hjälpa dem att bli mer konkurrenskraftiga och attraktiva på marknaden, istället för att se det som en försäljningsvara. Fullständiga lösningar välkomnas av slutanvändaren som enkelt kan påverkas med en glansig yta eller specialeffekter som uppnås med fullständig eller partiell laminering. Efterbehandlingen slutar förstås inte med laminering heller.

Skärplottrar, fräsmaskiner och flatbäddsskärare blir mer och mer sofistikerade och kan enkelt integreras i arbetsflödet, så att skylttillverkaren kan forma och förbättra det tryckta materialet. Pålitliga, mångsidiga och prisvärda skärplottrare är de perfekta bundsförvanterna för dem som vill leverera vinylskyltar, fordonsskyltar och fönstergrafik.
Fräsmaskiner kan enkelt användas till olika material som trä, aluminium, akryl eller skummad PVC, så att tryckeriet kan erbjuda mångsidiga tjänster och nya tillämpningar som trä- och POP-skyltar. Flatbäddsskärare är viktiga för att jämna till styva och skivmatade material med precision och hög hastighet och förvandlar dem till tillämpningar som passar på många olika marknader.

Mer än bara
Tack vare dessa enheter kan företaget utvidga sin verksamhet och erbjuda mer än bara grafik och på det sättet gå in på marknader som inomhusarkitektur och heminredning. Dessa marknader, som är mindre råvarufixerade och mer fokuserade på kvalitet, representerar nya inkomstflöden med stora vinstmöjligheter.

Slutligen bör företaget inte förbise det stora verksamhetspotentialet med en heltäckande installationstjänst. Det är viktigt för trycktjänstleverantörer att tänka utanför den givna ekvationen med underlag + bläck + printer och istället titta på hur prisvärda displaylösningar kan ge dem möjlighet att erbjuda mer omfattande och heltäckande tjänster som inbringar ett högre pris.

Det kan vara svårt för vilket företag som helst att lämna det välbekanta och därför fokuserar många trycktjän-
steleverantörer på tillverkningen av POP-skyltar och andra displaymaterial utan att visa intresse för möjlig-
heten att skapa nya och mer komplexa kommunikationsmedier. En jämförelsevis liten investering kan dock markant öka deras tjänsteerbjudande och ge dem tillgång till nya marknader och vinstmöjligheter som tidi-
gare inte var tillgängliga.