Nyckeln till nya affärer

Publicerad
2012-10-30
Skribent
Redaktionen

Förbättrad kundkommunikation är nyckeln till nya affärsmöjligheter för tryckerier, det visar Canons fjärde upplaga av Insight Report. Undersökningen avslöjar att trots att majoriteten av företag ser trycksaker som en
viktig del i deras kommunikationsmix, är få medvetna om vad deras tryckeri kan erbjuda dem.
Undersökningen baseras på 420 intervjuer med inköpsansvariga för trycksaker i Europa, inklusive Sverige.

Ökade affärsmöjligheter för tryckeribranschen
Många inköpsansvariga anser att tryckerier kan bli bättre på att proaktivt informera om hela sitt utbud. I under-
sökningen framgår det att 70% av beställarna anser att trycksaker kommer fortsätta vara lika viktiga eller bli ännu viktigare framöver, 32% är inte medvetna om att de kan vända sig till sitt tryckeri för att producera publikationer i mindre upplaga.

Hela 36% av inköparna känner inte till att deras tryckeri erbjuder eftertraktade tjänster som print-on-demand och 59% är inte medvetna om att tryckerier erbjuder möjligheter att addera marknadskommunikation på transaktions-
dokument; såsom räkningar och fakturor.

Endast 18% är nöjda med tryckeriernas ansträngning att informera om nya tryckmöjligheter och bara 27% av inköpsansvariga för trycksaker är nöjda med tryckeriers råd och rekommendationer kring sitt sortiment.

9 av 10 företag saknar formella rutiner för att utvärdera värdet av trycksaker i form av ROI, ett moment där tryckerier skulle kunna hjälpa till.

– Tryckerier har mycket att vinna om de utbildar sina kunder i hela sitt erbjudande och proaktivt informerar om tillgängliga kommunikationsmöjligheter, säger Erik Åkenes, Canon Sverige.
– Samtidigt behöver tryckerier stärka sina kundrelationer. Känner man till kundens behov och framtida utmaningar är det lättare att erbjuda nya tjänster.

Erik Åkenes - Canon
Erik Åkenes