Inne i fikarummet på Västanvägen i Staffanstorp, till höger om kaffebryggaren hänger en vacker glasskylt från Lundblads Speceributik med texten; Filial Kaffe Specerier samt det kungliga vapnet och den välkända formuleringen; H.M. Konungens Hovleverantör. Det är en otroligt vacker skylt och på baksidan ser man att texten utgörs av äkta bladguld. Man kan säga, att den skylten får symbolisera den svenska verksamheten inom den franska världskoncernen Prismaflex International A.S.
Den franska staden Haute-Rivoire är belägen väster om Rhône, som är en 812 km lång flod som rinner genom sydvästra Schweiz och sydöstra Frankrike. Den ligger som en grön oas och är en populär rekreationsplats för de betydligt större städerna Lyon och Saint Etienne. Staden är mycket gammal och omnämns bl a i ett gåvobrev till klostret Savigny i slutet av 800-talet.
Det skånska samhället Staffanstorp förekommer i historiska dokument redan i början av 1300-talet, då som Stafnsthorp. Här fanns i slutet på 1800-talet en viktig sockerfabrik och orten var en väsentlig järnvägsknut.
Båda platserna är förhållandevis små, har gamla anor och ligger naturskönt och så finns det ytterligare en sak som förenar dem; i Haute-Rivoire ligger huvudkontoret för Prismaflex International A.S. och Staffanstorp är säte för Prismaflexs svenska dotterbolag.
Madeleine Olsson och Peter Kristoffersson
Från väggmålningar till bildväxlare
En gång i tiden målades skyltarna direkt på fasaden. Ofta var det en annons som propagerade för en viss produkt eller tjänst. Det finns gamla svartvita fotografier, som visar den här typen av väggmålningar. På Stortorget i Malmö kan man än idag se de väl bevarade målningarna, som härstammar från ett på sin tid framstående företag; Christensson & Co Skyltfabrik i Malmö.
1898 övertogs Christensson & Co av det som sedermera kom att bli Prisma Neon följt av Prisma World Sign och som blev mycket kända för sin berömda bildväxlare. Den består av tresidiga prismor, som roterar i intervaller och kan exponera tre olika bilder eller budskap.
Även här har utvecklingen gått framåt och numera behöver man inte limma fast bilderna eller plocka bort prismorna mellan varje bildbyte. Istället för man in bildremsorna i respektive prisma på ett enkelt och rationellt sätt.
Med tiden har tekniken förfinats och idag finns det nya trycktekniker och digitala lösningar för skyltvärlden. Idag drivs verksamheten inom Prismaflex AB som ett dotterbolag inom Prismaflex International-koncernen. Gruppen har mer än 300 anställda och 11 dotterbolag över hela världen. Bolaget sitter också på över 40-talet värdefulla patent.
LED-lösningar är framtiden
Kontoret i Staffanstorp utgörs av en fastighet i mustigt rött tegel och inuti är lokalerna stora och ljusa med en imponerande takhöjd. Det är här vi träffar Madeleine Olsson, som är projektansvarig för Skandinavien.
– Prismaflex kan erbjuda ett komplett sortiment av reklamskyltar för utomhusmarknaden, som exempelvis digitala LED-skärmar, scrollers, bildväxlare, ljuslådor, spännramar och sk gatumöbler i form av väderskydd, citypelare och fristående tavlor, berättar Madeleine Olsson.
– Dessutom är vi stortryckare – vi trycker mer än 6 miljoner kvm per år.
– Vårt motto är; Think global, act local. Vi levererar såväl till den lilla fotbollsklubben som till stora aktörer.
Prismaflex säljer idag i sammanlagt 120 länder. Möbeljätten IKEA är en stor kund hit levereras olika skyltlösning-
ar. Framför allt är det canvastavlan; Premiär, som utgör den stora leveransen till IKEA. Den berömda tavlan pryder många hem med motiv av Manhattan, världskartan och en hängbro i djungeln.
Fast det råder ingen tvekan om att LED-tekniken (Light Emitting Diod) är framtiden. Nu finns produktutveckling och showroom både i Staffanstorp och vid det franska huvudkontoret. Själva styrsystemet tillverkas i Europa, strikt efter europeiska krav och specifikationer och skickas sedan till Kina för montering. Produktion, kvalitets- och leveranskontroll sker från eget kontor i Kina.
Skillnad på kvaliteter
När det gäller LED har utvecklingen fullständigt skenat under de senaste 5-10 åren. Det gör att, samtidigt som utbudet av LED-produkter blir allt större, blir det också allt större skillnad mellan produktkvaliteterna. Ett exempel är den LED-skärm som installerats på kontoret i Staffanstorp.
– Här har vi full kontroll på allt. Det gör att vi kan leverera kundanpassade lösningar för både inomhus- och utomhusbruk, förklarar Madeleine Olsson.
– Det handlar om både hårdvara, mjukvarusystem och i förekommande fall tryckproduktion.
En av de hetaste produkterna från Prismaflex just nu heter Prismatronic. Det är ett sortiment av LED-skärmar. Prismatronic byggs i moduler för att ge flexibla lösningar och optimal effekt i varje enskilt fall.
– Vi har tagit fram en egen produkt och erbjuder både hårdvara och mjukvara, säger Madeleine Olsson.
– LED-modulerna är smidiga och är inbyggda i aluminiumskåp. Skylten servas vanligtvis bakifrån, vilket gör det lättarbetat och säkert för både väder och vind samt stöld och vandalisering.
– Vi erbjuder även lösningar med service framifrån, beroende på placering och kundens önskemål.
I LED utgörs grundenheten av tre dioder för varje pixel; 1 röd, 1 grön och 1 blå. Med fyra dioder; 2 röda, 1 blå och
1 grön, ges en pixel som virtuellt lurar ögat till en bättre bild.
Så säger Wikipedia
”Det finns två typer av lysdiodpaneler; konventionella som använder enskilda lysdioder och SMD-paneler (Surface Mount Device).
De vanligaste utomhusskärmarna och några inomhusskärmar är byggda av lysdioder på ett sätt som är känt som individuellt monterade lysdioder. Ett kluster av röda, gröna och blå dioder formar en fullfärgpixel, vanligen av fyrkantig form. Dessa pixlar placeras med jämna avstånd och mäts från center till center för en absolut pixel-upplösning.
Flertalet inomhusskärmar på marknaden är byggda med SMD-teknologin – en trend som nu utvidgas till utomhusmarknaden. En SMD-pixel består av röda, gröna och blå dioder monterat på ett kretskort, som i sig är monterat på ett datorkort. Lysdioderna är mindre än ett stift och är placerade väldigt nära varandra. Skillnaden är att det minimala synavståndet har minskat med 25% från konventionella lysdiodskärmar med samma upplösning.”
Kalibrering och åter kalibrering
I LED-sammanhang är kalibrering ett grundläggande kvalitetstänkande och det kalibreras flitigt; dvs man mäter färgsättningen och ljusstyrkan. Med Prismatronic kan man kalibrera varje enskild pixel. Kalibreringen sker alltid innan leverans och man kan alltid efterkalibrera allteftersom dioderna åldras.
Det är framför allt de gröna dioderna som kan tappa i ljusstyrka. Då tenderar en skylt att återge en rosa bild istället för en vit, då den röda lampan tränger igenom. Det här kan dock justeras vid en kalibrering, men bara om skylten har den egenskapen.
– Om LED-skärmen med tillbehör är själva hårdvaran, så består mjukvaran av själva bilden, motivet – hur det laddas upp och hur en eventuell spellista görs, så att vi vet när, var och hur bilderna ska visas, förklarar Madeleine Olsson.
– Här får vi möjlighet att ta fram olika rapporter om vad som visats, när och hur länge mm.
– Sedan tillhandahåller vi också ett styrsystem, som övervakar skylten och rapporterar felmeddelanden via mail eller sms, om något skulle vara fel; exempelvis att en modul slocknat eller att temperaturen i skylten är för hög eller låg.
– Den äldsta Prismatronic-skylten har varit i funktion i drygt tre år och fungerat utan några som helst problem.
Spännram med kardborrar
En annan både spännande och smått unik produkt är Graph’It. Den bygger på ett eget utvecklat material, som har en tålig och tryckoptimerad framsida med en nästan bomullsliknande baksida. Materialet är töjbart och låter sig stretchas utan att motivet eller trycket påverkas.
Det gör att den färdigtryckta bannern eller skylten lätt kan appliceras på den speciella spännramen med ett genialt kardborre-system. Man behöver inte sy, svetsa eller efterarbeta, utan får direkt en snygg bild utan veck – för utomhus- eller inomhusbruk, för påbelysning eller bakbelysning eller ingen belysning alls.
Materialet är tillverkat av återvunnen plast och är helt PVC-fritt. Eftersom det kan vikas, är det ytterst transporteffektivt och genom möjligheten att sträckas över en profilram ger det en fullskalebild utan synlig ram.
Spännande atmosfär
När vår intervju med Madeleine Olsson närmar sig sitt slut, strålar vi samman med Peter Kristoffersson, som är
VD för det svenska dotterbolaget Prismaflex AB. Han berättar, att man i Sverige har 10-talet medarbetare och omsätter närmare 42 miljoner kronor (2011).
– Prismaflex är en företagsgrupp med höga ambitioner, inte minst när det gäller kvalitet, produktutveckling och miljöfrågor, berättar Peter Kristoffersson.
– Företagets VD och grundare Pierre-Henry Bassouls har starkt fokuserad på de här områdena, liksom CSR (Corporate Social Responsibility) och det skapar en angenäm och samtidigt spännande atmosfär att arbeta i, avslutar Peter Kristoffersson.
Vi blir ju ständigt påminda om att vi lever i en liten värld, så också här i Staffanstorp. På väg mot parkeringsplatsen möter vi en leverans med armatur; Frontline LED från Malmöföretaget Masterlite – ett företag vi ska besöka senare samma dag. Så den sista bilden fick bli en på VD Peter Kristoffersson och projektansvariga för Skandinavien; Madeleine Olsson, när de glatt poserar vid Masterlite-pallen.
Text; Lars Knapasjö
Foto, Eric Winbladh