Vår styrka sitter i bra teknik

Publicerad
2012-05-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

TelloGruppen har huvudkontor och kärnverksamhet i Hamra industriområde i Söderköping. Nuvarande ägarfamilj tog 1971 över dåvarande Söderköpings Accidenstryckeri, ett litet företag med anor från 1870-talet och som var en del av den tidigare nedlagda lokaltidningen Söderköpings-Posten. Accidenstryckeriet bytte namn till Tellotryck 1980.

Verksamheten bedrevs i hyrda lokaler fram till 1988, då den stora satsningen inleddes med uppförandet av en egen, specialanpassad fastighet på Hamra Industriområde.
Under hösten 2010 investerade företaget investerat i flera nya maskiner, bl a en Screen CTP i A1-format från Fujifilm. I början av år 2011 blev tillbyggnaden på 500 kvm klar. Trots lågkonjunkturen räknar TelloGruppen även i år med en omsättningsökning på ca 10%.

– Vår styrka sitter i bra teknik, det gör att vi kan producera effektivt och att det hela tiden kommer nya kunder som hör talas om detta och vill anlita oss, säger Stig Göran ”Jojo” Ringqvist, VD.

Mångårigt samarbete
TelloGruppen bildades 2005, som resultat av en sammanslagning av Tellotryck, DigitalPrint, Johanson & Eklund och Samhall Grafiska. Ytterligare företagsförvärv har gjorts i Västervik och 2008 övertog man också Norrköpings Tidningars civiltryckeri.

Samarbetet med Fujifilm har varat under många år. Under en tid testade företaget en annan leverantör, men återvände snart till Fujifilm.

– Fujifilm är som en del i vårt koncept. De står för vad de säger och är enkla att prata med. Och så har de bra produkter. Vi vill jobba med bra leverantörer som har helhetslösningar och jobbar långsiktigt, förklarar Stig Göran Ringqvist.

TelloGruppen har i dag 20-talet anställda. Stig Göran Ringqvist tycker också att det är viktigt att ha motiverade medarbetare och lägger ned en hel del tid på att rekrytera rätt människor.

– Det gäller att hitta personer som verkligen vill jobba just här. Om man är skridskoåkare, men egentligen vill hoppa höjd så blir man ju ingen bra skridskoåkare.

Stig Göran är fjärde generationen grafiker och har jobbat i grafiska branschen i hela sitt liv. Vid 21 års ålder fick han ett erbjudande om att ta över Söderköpings Accidenstryckeri, idag TelloGruppens moderbolag. Om smeknamnet Jojo säger han:

– Jag har alltid kallats för Jojo för att jag far så dant, både privat och i jobbet. Jag kan liksom inte sitta still.

Både 2008 och 2009 blev TelloGruppen utsedda som Gasellföretag av tidningen Dagens Industri.

Tellogruppen logo