Rätt belysning ska lyfta skolelever

Publicerad
2012-04-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Det är rätt belysning, som gör skillnad. Skolelever lär sig mer och sjukfrånvaron minskar – liksom elförbrukningen. Nu ska Lundaforskarnas nya rön föras ut för att kunna tas i bruk på skolor och arbetsplatser.

Flervetenskaplig forskning vid Lunds universitet visar, att rätt inomhusbelysning har stor inverkan på bl a hälsa, inlärning, produktivitet, sömn och aptit. Men rätt ljus behöver varken innebära mer ljus eller mer energi. Lösningen handlar om att använda ny teknik på rätt sätt. Och då måste kunskapen ut till dem som ska ta den i bruk.

I december förra året arrangerades därför en inspirations- och kunskapsdag i Stadshallen i Lund, där forskare och experter inom bl a miljöpsykologi, nanovetenskap, medicin, synergonomi och ljusdesign visar och berättar om belysningens betydelse på olika plan.
Arrangör är Lunds kommuns och Lunds universitets gemensamma initiativ; Utmaning hållbart Lund.
Dagen vänder sig till alla som arbetar i miljöer där belysningen spelar roll, inte minst olika lärandemiljöer.

Rätt belysning ska lyfta skolelever

– Vi vill ge deltagarna kunskaper och aha-upplevelser, som de kan ta med sig hem och börja använda direkt, säger Reine Karlsson, professor i ecodesign och en av initiativtagarna till dagen.

Lunds kommun och Lunds universitet är redan långt framme inom sitt respektive hållbarhetsarbete. Med Utmaning hållbart Lund gör de gemensam sak.

– Den här dagen ska bli avstamp för hållbara belysningsprojekt där olika verksamheter får dra snabb nytta av olika forskningsresultat, säger projektledare Peter Kisch.

Belysningsfrågan förs nu allt högre upp på den nationella agendan. Nyligen fattade Energimyndigheten beslut om att stödja forskning för energieffektiv belysning med 60 miljoner kronor under de kommande fyra åren.