Intel gör smarta skärmar

Publicerad
2012-04-19
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Det amerikanska teknikutvecklingsbolaget Intel, som är mest känt för sina processorer, samarbetar nu med detaljhandeln i USA för att med sin avancerade teknik ta fram högteknologiska digitala skärmar som ger konsumenterna helt nya upplevelser och företagen helt nya fördelar.
Målet är att leverera mer personliga shoppingupplevelser till konsumenter samtidigt som återförsäljare på ett enkelt och mer kostnadseffektivt sätt kan rikta sina kampanjer mot olika demografiska målgrupper.

Intel

Anpassad kundinformation
Ett av de nya verktygen heter Audience Impression Metric Suite, som är digitala skyltar med optiska sensorer. Sensorerna i den högteknologiska skylten skickar realtidspixeldata till AIM Suite, som sedan analyserar datan och fastställer åldersgrupp och kön på personen som står framför skylten. Informationen till konsumenten anpassas utifrån detta.

För konsumenten leder detta till mer välinformerade inköp, eftersom informationen är kundanpassad, och återförsäljarna får en kostnadseffektiv lösning, där ett bättre skräddarsytt budskap kommer ut. Något som leder till ett minskat antal returer och slutligen en ökad omsättning. Genom denna anonyma insamling av information kan även företagen mer exakt mäta hur lyckad en kampanj blir, samtidigt som de samlar in värdefull shoppingstatistik.

Intel

Smarta automaten
Intel har bl a startat pilotprojekt tillsammans med de amerikanska aktörerna HSN, Kraft Foods och Macy’s för att skapa mer relevanta och underhållande upplevelser för besökare och kunder. Tillsammans med Kraft Foods har Intel utvecklat; DIJI-TASTE Sampling Experience, som är en interaktiv lösning som distribuerar produkttester till specifika demografiska målgrupper genom varuautomater.
Automaten kan anonymt avläsa åldersgruppen på personen som närmar sig maskinen och på så sätt erbjuda ett varuprov, som är riktat till en specifik målgrupp.

Ett annat exempel, som vi tidigare skrivit om i Screen&Marknaden, är ett samarbete med Adidas och deras adiVerse Virtual Footwear Wall, som är en virtuell skovägg. Den känner av om det är en manlig eller kvinnlig konsument som närmar sig väggen och anpassar produkterna och informationen efter det. Genom den nya Intelbaserade tekniken kan därför återförsäljare kombinera de informationsrika fördelarna med online shopping tillsammans med fördelen av en fysisk butik och plats.