Etikettbolaget köper Pecon Print

Publicerad
2012-02-13
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Print & mer

Drygt ett år efter det att Etikettbolaget köpte företaget Nordiska Kvalitetsmärkning AB med fyra anställda och en omsättning på ca tre miljoner kronor, så är det dags för ytterligare en affär. Nu är det Pecon Print med sju anställda och en omsättning på nästan sju miljoner kronor, som får Etikettbolaget som majoritetsägare och synergieffekterna kommer inte att låta vänta på sig.

Pecon Print AB grundades 1987, som ett texiltryckeri och har sedan dess utökat verksamheten till ett renodlat reklamtryckeri med stor bredd. Idag utför man märkning av i princip alla reklamprodukter på marknaden och det med stort hantverkskunnande och personlig service.
Den moderna maskinparken gör att man har en hög kapacitet på både screentryck, tampongtryck och brodyr. En stor del av verksamheten handlar om löntryck av profilkläder och presentreklam.

I år firar man 25-års jubileum och med en så omfattande erfarenhet från branschen kan man förutse, att kunskapen om kvalitet, produkter och tryckmetoder är hög.

Gult och svart
Om man älskar ett lag som Elfsborg, så vet man att allt som förknippas med favoritlaget också går i färgerna svart och gult, som t ex deras matchtröjor. Vad man kanske inte vet, är att det också är Pecon Prints mest sedda produkt. Företaget trycker nämligen all reklam på matchplaggen.

– Självklart är det roligt att vi har Elfsborg som kund, men för våra volymer står kunder som Volvo Merchandise, CocaCola, McDonalds, Fristads och Blåkläder.
– Försäljningen har lyft rejält tack vare en starkt ökad efterfrågan inom textil profilering. En annan konkurrensfördel är också att vi erbjuder ftalatfria miljöanpassade färger, säger Lars Pettersson, VD för
Pecon Print.

– Vi trycker på allt utom papper; från tröjor till stearinljus, säger Lars Pettersson, som tillsammans med kompanjonen Lennart Carlsson driver företaget sedan 1987 och som nu släpper in Etikettbolaget som storägare.

Viktigt med fullservice
Dagen innan det är dags att åka till den stora branschmässan PSI i Düsseldorf, så skickar Etikettbolagets
VD Lasse Svensson ut ett pressmeddelande, där han berättar att man köpt 52% av aktierna i Pecon Print AB.

– Bakgrunden är dels att allt fler av våra stora kunder vill ha oss som en kvalificerad fullserviceleverantör, dels att de bägge bolagen kompletterar varandra på ett utmärkt och unikt sätt.
– Vi kommer att koncentrera Pecon Print på screen, lasergravyr och tampo, medan brodyren tas över av Nordiska Kvalitetsmärkning. Försäljning och ekonomi tas över av Etikettbolaget

Pecon Print kommer under sommaren 2012 att flytta till Etikettbolagets nya Speed Textile Logistic Center i Viareds Industriområde, strax söder om Borås. Samtidigt flyttar också Nordiska Kvalitetsmärkning dit med sin sömnad och transfermontering.

– Nu kan vi erbjuda våra kunder ett samtal och en faktura, förklarar Lasse Svensson.
– Flera av våra större kunder har visat ett stort intresse för att göra allt fler och mer omfattande affärer tillsammans med oss. Vår ambition är att växa tillsammans med våra kunder.

Det mesta är ännu ogjort
När Lasse Svensson svarar på de här frågorna är han på väg till PSI och efter det kommer PRomotionExpo bara några dagar senare. Hur gör han och hans medarbetare för att hinna med och orka?
– Vår framgång beror på det fantastiska engagemang, som vår personal har. Vi kommer att ställa ut på nio mässor under våren. Mår vi alla bra och har kul tillsammans, så orkar vi.

Vad är förhoppningarna och förväntningarna inför PSI?
– Vi omsatte 10,5 miljoner på exporten under 2011, det får gärna öka
– Och som sagt … det mesta är ännu ogjort, avslutar Lasse Svensson.

Text; Lars Knapasjö