Tar Facebook över?

Publicerad
2012-01-26
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

För den som inte visste det, så är Facebook inte bara vårt största sociala nätverk. Det håller också på att bli världens hittills effektivaste redskap för reklam och marknadsföring. Där vi användare – bara i Sverige är vi
fyra miljoner – har varit vänliga nog att förse företagen med allt de vill veta om oss: kön, ålder, civilstånd, bostadsort och till och med vad vi är intresserade av.

Hittills har man gått försiktigt fram. Beroende på vem du är dyker det upp lite reklam på högersidan, och ingen kan väl ha undgått att du på allsköns nätsidor uppmanas att gilla olika produkter och tjänster. Det här är en smart idé, eftersom reklamen då kommer från dina FB-vänner, som du litar på.

Hur mycket reklam det blir på Facebook framöver beror mest på bolagets bedömning av hur mycket användarna accepterar. Deras egen bedömning är man i dagsläget bara utnyttjat 1% av reklampotentialen.

facebook-logo-001

Alla vill vara med
Många svenska konsumentföretagen finns redan på Facebook eller står på kö för att få hjälp med att komma dit. Vad många inte förstår, är att det är skillnad mellan att annonsera på Facebook och bli en del av Facebook som människor uppskattar. Om man vill skapa relationer, måste företagen tillföra innehåll, och ett bra exempel är att många företag i dag använder sin FB-sida för kundservice.

Att nätjättar som Facebook och Google tar en allt större del av reklamkakan är en mardröm för svenska och nordiska mediekoncerner.
Reklamindustrin i Sverige omsätter över 60 miljarder kronor varje år. Ändå pratas det väldigt lite om att medieinvesteringar börjar flyttas från Bonniers och Schibsteds traditionella medier till bolag i Kalifornien.

Bättre reklam
Facebook redovisar inte sina reklamintäkter, men enligt olika källor uppgår siffran i år till motsvarande
25 miljarder kronor. Nästa år väntas siffran stiga till 35 miljarder, där USA och övriga världen står för lika stora delar.

Dessutom visar flera undersökningar att reklam på de sociala nätverken är mycket effektivare än i traditionella medier. Användarna kommer ihåg reklamen bättre och köplusten ökar markant.