Ökad återanvändning av kläder

Publicerad
2012-01-30
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

I en kampanj under hösten har Åhléns och Myrorna gått samman, målet är att öka återanvändningen av kläder. Lockbetet var en rabattcheck på Åhléns.
Under kampanjperioden fick Åhlénskunder, som lämnade in överblivna kläder i butiken en värdekupong eller rabattchecken, som var värd 50 kronor. För att kunna använda den måste man handla nya varor på Åhléns för 400 kronor.

– Visst är det så att vi vill sälja, vi är ju ett modeföretag. Samtidigt kommer ju de gamla kläderna till användning. Vi hoppas, med checken som belöning, att folk som annars aldrig återvinner kläder nu vill lämna in dem, säger Åsa Ingemarsson, varuhuschef på Åhléns i Gävle.

myrorna-ahlens copy

Hon vill framhålla Åhléns miljötänk och påpekar att kedjan redan i dag har ett samarbete med Myrorna. Butikernas överblivna kläder och andra försäljningsartiklar lämnas dit.
Myrorna och Åhléns hänvisar till uppgifter från Naturvårdsverket om att svenskarna slänger åtta kilo kläder per år och person. Endast tre av dem återvinns.

– Vi vill samverka med flera parter, för att öka återanvändningen. Den här kampanjen var ett inledande viktigt steg, säger hållbarhetsstrategen Emma Enebog på Myrorna.