Ha tålamod – dä årner säj

Publicerad
2009-12-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Dä årner säj. Det är värmländska och betyder att det ordnar sig.

En del kanske tycker, att det låter som någon som tar lite lätt på tillvaron. Så är det inte. Om en värmlänning säger att; dä årner säj, så kan du lita på att det gör det.

reklamide_logo

Jag vet en kille från min hembygd, Forshaga, som trots att han bara är 1,81 cm lång hade bestämt sig för att bli olympisk guldmedaljör i höjdhopp. Han ordnade det.

En man från Långban, strax utanför Filipstad, gav sig tusan på att moderna fartyg skulle drivas fram med hjälp av en propeller, inte skovelhjul eller segel. Han ordnade det.

En annan kille, från Värmskog i västra Värmland, gjorde en egen variant av telefonen. Han hette Lars Magnus Ericsson. Det är något med det värmländska kynnet.

Vi på Reklamidé har arbetat efter samma devis och lagt till ytterligare en; det måste gå att göra enklare. Vår strävan att göra livet enklare för skylttillverkare världen över har inte resulterat i banbrytande uppfinningar som propellern, inte heller till något gigantiskt företag som Ericsson och definitivt inte till ett OS-guld.

Men något har vi ändå åstadkommit. EZ System, vårt patenterade spänndukssystem, har gjort att många skylttillverkare nu kan säga till sina kunder att; dä årner säj. Det kräver förstås att de kan lite värmländska.

Och när vi satt i ett garage i Forshaga och hade fått en beställning på skyltar som vi med nöd och näppe mäktade med, tog vi än en gång fram vår devis; det måste gå att göra enklare. Vi skruvade ihop ett appliceringsbord av prylar från skroten och, eftersom det funkade, funderade vi på om vi kanske skapat en säljbar produkt.

Vi sålde vår första 1998. Elva år senare finns det mer än 1 500 RollsRoller i drygt 30 länder runtom i världen.

Vi har haft god hjälp av vårt värmländska kynne. I stunder av motgångar har vi sorglöst bestämt att; dä årner säj. När vi sökt patent i olika länder har vi hävdat att det måste gå att göra enklare. Det sistnämnda har vi förstås inte fått så stort gehör för. Men en stor portion tålamod har ändå lönat sig.

Jag vet att det finns många entreprenörer, många innovatörer, som aldrig får sina idéer förverkligade därför att det finns alltför många hinder på vägen. Till er vill jag säga, ha tålamod. Bit ihop. Bli lite värmlänning. Dä årner säj.

Göran Johansson

VD Reklamidé AB

och Ernst & Youngs

Entrepreneur of the year 2009

i kategorin; Bästa internationella tillväxt